Cesare Pavese și literatura română

Cesare Pavese și literatura română   Am avut ca prim resort spre Citeşte

EXEMPLARITATEA CA DESTIN LITERAR

Giacomo Prampolini și literatura română   Argumentul intervenției noastre e strâns conectată Citeşte

Crochiuri de vise întrerupte

Crochiuri de vise întrerupte     Un oracol în stufărișul verde surâde morții Citeşte

poeme regăsite vara 2017

am ajuns deja mâine   Nu găsesc drumul pentru că sunt în Citeşte

Bianca Maria Frabotta Poesie scelte da me / Poezii alese de mine

  „În lăuntrul nostru există o parte mută, apăsătoare ca o Citeşte

Un mio saggio su Andrea Zanzotto / Un eseu al meu despre Andrea Zanzotto

Un mio saggio su Andrea Zanzotto, rivista „LE MUSE” - Citeşte

Coșmaruri

Coșmaruri   Mamei memento al clipei despărțirii   Age quod agis –   Împușcătura din somn Citeşte

Un pensiero dantesco assolutamente attuale

Chiunque ragiona in modo così ripugnante da credere che il Citeşte

ALTE NOI POEME

LA UMBRA UNEI STRANII MELANCOLII   Pe bătrânica Veta a lui Buță Citeşte

Dante Maffia, Per Craiova... poeme

DANTE MAFFIA   Per Craiova*·   Ce e iubirea   Au încercat să ne învețe Ce e Citeşte

Disidenţă vs. rezistenţă prin cultură

disidenţă vs. rezistenţă prin cultură Notă: Repropun aici o intervenție la un Citeşte

Davide Rondoni Mișcarea poeziei, o lungă adnotare despre Dante

Davide Rondoni   Mișcarea poeziei, o lungă adnotare despre Dante Nostalgia mișcării   Commedia Citeşte

Alte noi poeme

  Săgeata lui Zenon   L-am întâlnit pe Kafka în miez de Citeşte

Un cinefil desuet: ispita anacronismului

În ciuda multor evidențe din îndeletnicirile mele de-a lungul unei Citeşte

Giuseppe Ungaretti Poesie / Poezii

  Poesie tratte da Dialogo 1966-1968   Poeme din volumul „Dialog” 1966-1968 È ora famelică   Strappati Citeşte

UN MAGNAT ÎN SLUBA COMUNITĂȚII

  Blog/Notes   George Popescu   UN MAGNAT ÎN SLUBA COMUNITĂȚII   (Un model terapeutic pentru maladiile Citeşte

Noi poeme noi

  Horrendus mundus   Nu mai alerga. Oprește-te, Lume: alertă de-acum și prea hazardată, Citeşte

Vittorio Sereni despre Salinas òi Celan

Vittorio Sereni   UN DINCOLO DE POEZIE*   (P. Salinas –  P. Celan)   Înainte de Citeşte

George Popescu

e se tremo è perché sento   e se tremo è perché Citeşte

Itaca

Itaca – la deviazione dall’equivoco? Una ipotesi di lettura poetica di Citeşte

Fernando di Nicola: Ars duplicandi

1 May 2020
Autor

Prima, la grazia, poi la forza,

dopo la fioritura, ecco, il rigoglio,

la maturità…

 

Mario Luzi

 

 

Prin tot ceea ce întreprinde, în artă ca şi în viaţă, Fernando Di Nicola, maestrul abruzzez care ne-a vizitat, anul trecut, împreună cu alte trei admirabile artiste italiene, şi şi-a etalat incitantele sale lucrări în foaierul Naţionalului din Craiova, îmi creează impresia puternică de văr primar cu maeştrii noştri populari, ceramişti şi tapiţeri, olari şi cioplitori în lemn răspândiţi, ieri, ca şi azi, pe sub poalele brâncuşiene ale Carpaţilor.

Bonom în exces, generos, cu faţa spre semenul lovit de suferinţă, scriam cândva că până şi umbletul său, conservând ceva din migala şi acurateţea cu care-şi elaborează operele, dă impresia că de el, de mersul său adică, ar depinde chiar sănătatea pământului şi soarta planetei. Un meşteşugar, aşadar. Şi un maestru. Adică un creator de şcoală, în meserii tradiţionale, abruzzeze şi universale, precum arta cu şi pe ceramică, tapiţeria şi serigrafia. Pornit, cu peste jumătate de veac în urmă, de la un peisagism sobru, somptuos, elegant, cu irizări romantice, el a trecut, cu trecerea anilor, la tapiţerie şi la serigrafie predând aceste antice meserii într-un institut tehnic din Penne, formând generaţii de elevi ce-au devenit ulterior, mulţi dintre ei, la rându-le, artişti adevăraţi.

Cu şorţul său inconfundabil dinainte-i, cum mi-l aminteau câţiva concitadini, mi-a adus în memorie o mişcătoare pagină scrisă cândva de geniul risipit al lui Giovanni Papini despre meşterii florentini de odinioară ieşiţi în uşa sutelor de ateliere-prăvălii: mândri de harul şi de truda lor, asemeni unor figuri michelangioleşti împăcaţi, în renunţarea la orgoliul genialităţii, cu lumea şi cu semenii din imediata vecinătate.

Ce element comun mi-l apropia oare pe admirabilul meu prieten, Ferna’, de figurile papiniane? Cred că, dincolo de acel har ce se întemeiază, cu vorba lui Enescu, pe o imensă transpiraţie, faptul de a gândi arta în termeni de utilitate. Căci lucrările sale, tapiţerii ori vase de ceramică (şi aceasta plămădită după proprii reţete) sau de marmură, sunt şi acum create de artist cu asumarea deschisă şi, nu o dată, provocatoare, ad usum communem; dacă îmi e permis să mă exprim astfel.

Opere-obiecte, deci; ca şi tapiseriile sale impunătoare care, plasate pe pereţi somptuoşi, aşa cum am văzut într-un anume loc, în orăşelul său natal, par fresce rafaelliene scrijelite, prin tehnica unei ţesături migăloase, pe zidurile unei catedrale din uluitorul Quattrocento.

Şi, apoi, Fernando Di Nicola a avut, mai de curând, la vârsta unei senectuţi senine – şi înţelepte – , ideea, ori inspiraţia, de a face drumul dus-întors de la pânză ori hârtia special adaptată la vasul de ceramică, de marmură şi viceversa: schimbată însă tehnica (şi materia), rămâne arta.

Enigmatică prin excelenţă, trebuie adăugat. Fiindcă, lipsită de orice figuralitate, dar nu şi de transparenţă, arta sa îşi are resortul esenţial în acurateţea mirabilă a desenului; mirabilă, mai ales prin exactitate, quid est, perfecţiune: figurări a-figurative, semne-însemne, privelişti (totdeauna disimulate într-o fulguralitate ce propune – şi conservă, aş zice, cu nedisimulat orgoliu – o aură de ermetism antic.

Puţini sunt artiştii cărora viaţa să li se inculce atât de viu şi atât de convingător în fibra operei. La Fernando Di Nicola, evidenţa aceasta ţine loc de Lectio: ca şi când, amestecând, asemenea meşterilor florentini istorisiţi de Papini, uneltele între ele, viaţă şi artă s-ar regăsi, nu într-o simbioză, prea modestă, ci într-o deplină identitate. Pentru el, formula ars duplicandi, cu corelativul ei, vita duplicandi nu-i doar mod de a fi, ci raţiune, temei şi esenţă. Formă deliberată de a fiinţa în lume. Cu acea moderaţie ce-l face pe prietenul nostru Fernando Di Nicola o prezenţă consolatoare într-o vreme în care lumea însăşi pare iremediabil răvăşită.

Arhiva

May 2020
M T W T F S S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031