Valer Dellakeza
È una vera fortuna per un regista incontrare attori come VD, artisti capaci di trasformare la materia in spirito. La barriera insormontabile della lingua non è più tale davanti alla sua arte della recitazione ed è per questo che non ho ritenuto necessario utilizzare i sottotitoli durante la sua mirabile interpretazione del Profeta Geremia nel mio ultimo spettacolo Bros. Tutti gli spettatori, nei diversi paesi europei visitati da Bros, sono in grado di “sentire” e provare l’emozione della parola oracolare che sembra essere qui vibrata per la prima volta. E questo è possibile perché VD utilizza il linguaggio universale compreso da tutti: l’arte della modulazione dei toni, della pausa, delle armoniche che i gesti e la voce producono, colpendo diretti il cuore con quell’intensità indipendente dall’intelletto.
Solo i grandi artisti lo sanno fare. Valer Dellakeza è uno di questi e io sono stato fortunato a incontrare nel mio cammino un artista così grande.
Romeo Castellucci
Valer Dellacheza
Pentru un regizor e un mare noroc să întâlnească actori ca Valer Dellakeza, artiști capabili de a transforma materia în spirit. Bariera de nedepășit a limbii nu mai rămâne la fel în fața artei sale de a recita și din acest motiv n-am considerat necesar să folosesc subtitrări în timpul mirabilei sale interpretări de Profet Ieremia în ultimul meu spectacol Bros. Toți spectatorii, în diferite țări europene vizitate de Bros, sunt în grad de a „simți” și proba emoția cuvântului oracular ce pare să fie aici înălțat pentru întâia oară. Și aceasta e posibil fiindcă Valer Dellakeza folosește limbajul universal înțeles de către toți, arta modulării tonurilor, a pauzei, a armonizărilor pe care gesturile și vocea le produc, atingând nemijlocit inima cu acea intensitate independentă de intelect. Sunt marii artiști ce știu s-o facă. Valer Dellakezza e unul dintre aceștia și eu am fost norocos să întâlnesc pe drumul meu un artist atât de măreț.
Romeo Castellucci: Bros
Bros è uno spettacolo corale. Bros è uno spettacolo violento. Bros è uno spettacolo che lascia esterrefatti. Bros è uno spettacolo che fa uscire da teatro diversi da come si è entrati che tu l’abbia odiato o amato. Bros è un quadro, o meglio, un insieme di quadri che si susseguono e ti portano in un mondo dell’immaginario che credevi di aver perso. Ritrovi Marat e Beckett, ritrovi suoni d’organo e odori d’incenso, ritrovi violenza e una luce di speranza nell’innocenza .
Sul palco attori non attori, guidati da indicazioni invisibili dettate in auricolari. L’apoteosi del teatro, senza spiegazioni, senza tramă. Un’atmosfera collettiva che porta un mondo creat sul palcoscenico al publicului che si sente coinvolto, che ha paura, che prova dolore, che è circondato da soldati che gli puntano la pistola addosso e sparano. Bros non a definizione o explicazione, non sta in nessuna casella sau schema. Bros è OVO.
Francesca Rigato
Romeo Castellucci.
Bros e un spectacol coral. Bros e un spectacol violent. Bros e un spectacol ce ne lasă năuciți. Bros e un spectacol ce ne face să ieșim din teatru diferiți față de cum am intrat fie că tu l-ai urât ori iubit. Bros e un tablou, ori mai bine zis un ansamblu de tablouri ce se succes și te poartă într-o lume a imaginarului pe care credeai că l-ai pierdut. Regăsești pe Marat și pe Beckett, regăsești sunete de orgă și arome de lumânare, regăsești violență și o lumină de speranță în inocență.
Pe scenă actori neactori, călăuziți de indicații invizibile dictate în căști. Apoteoza teatrului, fără explicații, fără tramă. O atmosferă colectivă ce aduce o lume creatoare pe scenă publicului care se simte implicat, care are spaimă, simte durere, ce e înconjurat de soldați ce le pune pistolul în spate și trag. Bros nu are definiție ori explicație, nu se află în niciun sertar ori în vreo schemă, Bos e OU.
Francesca Rigato